6 november 2023

Reisweek (voor-) examenklassen

In de week van 23 oktober zijn de bovenbouwleerlingen uit T4, havo 4 en vwo 5 op reis geweest. Ze vlogen uit naar verschillende landen om kennis op te doen van o.a. de taal en cultuur. Voor sommigen een hele ervaring, voor het eerst zonder ouders naar het buitenland, voor het eerst naar een vreemd land. We hebben van de verschillende reizen verslagjes verzameld. Geniet mee van deze fantastische ervaringen.

Uitwisseling Spanje

Op maandag 23 oktober vertrokken 15 leerlingen en twee begeleiders op uitwisseling naar Benissa in Spanje. Na een zeer enthousiaste en hartelijke ontvangst door de Spaanse leerlingen en collega’s op het vliegveld van Alicante, volgden er enkele fantastische, maar ook intensieve dagen. Zo volgden onze leerlingen een paar lessen op de Spaanse uitwisselingsschool en werden er volop uitstapjes gemaakt: o.a. een bezoek aan de prachtige stad Valencia, een mooie wandeltocht langs de kust van Benissa en Calpe, een boottocht naar het pittoreske witte dorp Altea en een flinke hike in de Sierra de Bèrnia. Elke namiddag en avond brachten onze leerlingen door met hun Spaanse ‘match’. Spannend, maar vooral ook erg gezellig! Er werd meegegaan naar het strand, verjaardagsfeestjes, iemand werd zelfs meegenomen naar een concert en een ander werd voorgesteld aan de héle familie tijdens een groot familiediner. Kortom, onze leerlingen werden volop ondergedompeld in het ‘Spaanse leven’, en dat elke dag weer onder een heerlijk warm zonnetje. Nu is het wachten op het tegenbezoek van de Spanjaarden in april. Dan komen zij onze school en de omgeving bezoeken.

IMG-20231028-WA0016-01.jpeg

Berlijn

Maandag 23 oktober reisden we naar Berlijn. Eenmaal aangekomen maakten we kennis met de gastgezinnen, waar we deze week zouden verblijven. We hebben allerlei activiteiten in en rondom Berlijn gedaan. Zo hebben we met z’n allen een alternatieve stadsrondleiding langs straatkunst gelopen en we hebben voormalig concentratiekamp Sachsenhausen bezocht. Daarnaast heeft ieder groepje met de begeleider zijn eigen programma gevolgd. Zo werd het Olympiastadion, de Classic Car Remise, en het Joods Museum bezocht en wandelden we langs de East Side Gallery, over Unter den Linden, langs het Joods Monument, Brandenburger Tor en de Reichstag. Uiteraard was er ook tijd voor de nodige ontspanning, er werd geshopt, we zijn naar de bioscoop geweest en we hebben een avondwandeling gemaakt. Op vrijdag 27 oktober reisden we na een bezoek aan de voormalige Stasi-gevangenis Hohenschönhausen weer naar Roermond. Het was een zeer geslaagde reis.

IMG-20231026-WA0001.jpg

Parijs

47 leerlingen en zes begeleiders hebben de eer gehad om tijdens de reisweek Parijs te mogen bezoeken. De leerlingen zijn in aanraking gekomen met verschillende aspecten van het Franse leven. Zij hebben bij Franse gastgezinnen gelogeerd. Verder hebben ze mooie gebouwen bezichtigd die een belangrijke rol hebben gespeeld in de Franse geschiedenis. Denk aan de Eiffeltoren, het paleis van Versailles, het Louvre, de Sacré Coeur in de schilderswijk Montmartre en de Arc de Triomphe. Shoppen op de Champs Elysées of bij Galeries Lafayette op de Haussmann Boulevard hoorde ook bij deze mooie ervaring. Naast heb beklimmen van de Eiffeltoren, waren er nog twee hoogtepunten: een boottocht over de Seine (met knipperende Eiffeltoren) en een bezoek aan het Parc des Princes, het stadion van het beroemde voetbalteam Paris Saint Germain (PSG). Het waren vier magische dagen met een heel gezellige groep leerlingen en enthousiaste collega’s.

IMG-20231029-WA0009.jpg

Engeland

46 leerlingen zijn samen met zes docenten op educatieve reis naar Engeland geweest. Na een lange busreis en een boottocht kwamen we in Engeland aan. We bezochten Leeds castle en het plaatsje Maidstone. Daarna kwamen we bij de gastgezinnen aan en kon het Engelse gezinsleven beginnen. De leerlingen hebben zich kunnen onderdompelen in de Engelse cultuur. Ze hebben onder andere een cricket workshop gevolgd en ze bezochten het stadje Canterbury. Daar hebben ze ook een mis bijgewoond in de bekende kathedraal. Vervolgens waren ze twee dagen in London. Startend met een ‘walk’ langs de Thames. Ze hebben vanalles gezien: Tower Bridge, Borough Market, Shard, Big Ben, Downing street No 10, Horses Guard, Trafalgar Square en Buckingham Palace. Ten slotte was er vrije tijd rondom Covent Garden en Leicester Square. Als klap op de vuurpijl hebben ze het theater bezocht. De reis werd afgesloten met een bezoek aan de geweldige musical van de Lion King.

IMG-20231026-WA0037.jpg

Activiteitenweek

Leerlingen die om redenen helaas niet mee konden op een reis met overnachting in het buitenland, hebben gekookt onder leiding van Marc Kookt. Samen hebben ze de soepdag van de leraren verzorgd. De docenten konden genieten van een heerlijke courgettesoep met geroosterde bloemkool als topping. Naast het koken hebben de leerlingen ook een workshop graffiti gedaan en zijn ze gaan helpen op Camillus, denk aan hand en spandiensten en het entertainen van ouderen. Op dinsdag werd de bioscoop bezocht en op woensdag hebben ze het spel ‘’one-hundred’’ gespeeld in de stad. Helaas zat het weer toen niet mee. Afsluitend zijn de leerlingen op donderdag naar Toverland geweest. Het was een zeer geslaagd samenzijn, lekker in de buurt van thuis.

IMG-20231025-WA0000.jpg

De sportievelingen, de skiërs en snowboarders, moeten nog even geduld hebben. Door gebrek aan sneeuw is deze reis helaas uitgesteld naar begin december. We kunnen niet wachten tot we hun verhalen horen...

Reisweek  (voor-) examenklassen