25 september 2023

Lezen bevorderen

Wij vinden het belangrijk dat leerlingen gestimuleerd worden om te lezen. Er zijn diverse leesclubs op school en leerlingen in de brugklas nemen standaard een leesboek mee naar een proefwerk, waarin na het inleveren van de toets kan worden gelezen.

Meer lezen zorgt voor een betere leesvaardigheid, waardoor lezen makkelijker gaat en de leesmotivatie stijgt. Dit zorgt er weer voor dat informatieve teksten (bijvoorbeeld de lesstof op school) makkelijker begrepen en gelezen worden.

Hierbij enkele tips voor ouders.

1. Zien lezen, doet lezen. Als u (strip)boeken, tijdschriften of kranten leest in het bijzijn van uw kind, werkt dit aanstekelijk.
  2. Plezier in lezen staat voorop. Er is niets op tegen wanneer uw kind alleen maar stripboeken of tijdschriften wil lezen.
  3. Toon interesse in wat uw kind aan het lezen is en bespreek wat er mooi / interessant aan is. Op deze manier laat u zien dat lezen iets met je doet en dat lezen leuk is.
  4. Tot en met 20 jaar is lidmaatschap van de bibliotheek gratis. Boeken en e-books kunnen met behulp van dit lidmaatschap gratis geleend worden.
  5. School heeft digitale abonnementen op diverse nationale en regionale kranten. De inlogcodes zijn bij het leercentrum verkrijgbaar.
Lezen bevorderen