10 november 2023

Bezoek aan Namur, Wallonië met project Villangues

Op 7, 8 en 9 november gingen de leerlingen uit havo 3 en vwo 3 één dag naar Namur, de hoofdstad van Wallonië. In het kader van het project Villangues liepen ze in groepjes door de stad. Op verschillende locaties (zoals het station, bij de bakker, in een café) moesten ze gesprekjes in het Frans voeren met native speakers.

Elke leerling kreeg een ‘paspoort’ waarop de gesprekspartners van Villangues hun beoordelingen in ERK-termen en in de doeltaal schreven. Hun complimenten en constructieve feedback maakten de leerlingen nog enthousiaster voor de activiteit. Daardoor durfden ze ook steeds meer zich in het Frans uit te drukken.

Na het voltooien van de route hadden de leerlingen nog wat vrije tijd om zélf de stad te ontdekken!

20231109_131529-01.jpeg

Leerlingen vonden dit project eerst heel spannend. Maar hun reacties zijn er achteraf toch heel positief over. Uitspraken als “Wat een fijne excursie waar we echt iets aan hebben”, “Ik heb een cola in het Frans besteld en zij hebben mij begrepen” en “Ik dacht dat ik een slechter niveau had” spreken voor zich.

Collega’s die mee zijn gegaan als begeleiders zijn er ook heel enthousiast over: “Het bezoek en de opdrachten zijn heel professioneel georganiseerd”, “Ik zie daar veel toegevoegde waarde”, “Absoluut de moeite waard”, “De leerlingen zijn echt met de taal bezig”.

Al met al: een geslaagde ervaring die wij graag de komende jaren willen voortzetten.

IMG-20231109-WA0005-1.jpg

Bezoek aan Namur, Wallonië met project Villangues