19 december 2023

Beheer van schermtijd in thuissituatie

Met de iPad hebben de leerlingen de wereld binnen handbereik. Dit kan echter ook zorgen voor afleiding. Omdat de iPads onder beheer van school staan, kunnen we leerlingen hiermee ondersteunen. Zoals bekend, beheren wij op school de iPads op school. Zo zijn er maar een beperkt aantal apps zichtbaar, is social media geblokkeerd en kunnen we tijdens de lessen zien wat de leerlingen aan het doen zijn op de iPad.

We horen vaker van ouders dat de iPad thuis ook voor afleiding kan zorgen, bijvoorbeeld als de leerlingen de iPad thuis nodig hebben bij het huiswerk. We krijgen de vraag op welke manier ouders thuis de leerling kunnen ondersteunen bij het maken van verstandige keuzes.

Beheer in thuissituatie

De iPad biedt ouders ook mogelijkheden om deze te beheren in de thuissituatie. U kunt dit doen door een 'gezin' aan te maken vanuit een eigen Apple-ID. Op die manier kunt u zelf de iPad beheren buiten schooltijden. Zo kunt u bijvoorbeeld schermtijd instellen op de iPad.

1. Maak een gezin aan met Apple-ID: instructie leest u hier
  2. Stel vervolgens de schermtijd en eventuele andere opties in:de instructie vindt u via deze link

Het is wel belangrijk dat als u een schermtijd instelt, hierin de schooltijd meeneemt. Anders kan een streng thuisprofiel leiden tot een geblokkeerde iPad als deze nodig is tijdens een les.

Beheer van schermtijd in thuissituatie