8 maart 2023

LEGO® Sumo Robot Challenge op ROER College Schöndeln

Op woensdag 8 maart organiseerde het Technasium van ROER College Schöndeln in samenwerking met Keyport, FieldLab Robotics, Robomotive BV en AGVR BV inmiddels voor het derde jaar op rij de LEGO® Sumo Robot Challenge. Leerlingen uit leerjaar 2 vmbo, havo en vwo met het vak Onderzoek & Ontwerpen (technasium) hebben zich de afgelopen twee maanden voorbereid op dit project. De leerlingen hebben in kleine groepjes zelfstandig een LEGO® robot gebouwd en geprogrammeerd die in een sumowedstrijd de strijd met een andere robot aanging met als doel de andere robot uit de arena te duwen.

Het project is in december gestart met een kick off op locatie bij opdrachtgever Fieldlab Robotics op industrieterrein Heide. Tijdens de kick off hebben de leerlingen niet alleen de opdracht uitgelegd gekregen, maar hebben ze ook kennis gemaakt met “denken als een robot” om het programmeren beter te kunnen begrijpen. Daarnaast hebben ze AGV’s (autonoom rijdende voertuigen) en een sorteerrobot in actie gezien, waarmee de link naar de “echte wereld” zichtbaar wordt. Tijdens de lessen hebben de leerlingen een paar keer gebruik kunnen maken van ervaren programmeurs, die de leerlingen van expertise hebben voorzien.

De kwaliteit van de zelfgebouwde en geprogrammeerde LEGO® robots is tijdens de finale op de proef gesteld. Aan deze finale deden ook leerlingen mee van de basisscholen “De Steenen Brug” uit Roermond en “Leeve” uit Leeuwen. Voor deze leerlingen was er een aparte prijs te winnen, naast de kans op de hoofdprijs!

IMG-5220.jpg

Leerlingen van basisschool "De Steenen Brug" en van het Technasium van het ROER College hebben met door hun zelf gebouwde en geprogrammeerde robots gestreden alsof het leven er van af hing! Wat een genot om te zien. De leerlingen van "De Steenen Brug" hebben menig leerling uit THV2 laten zien dat ze heel goed opgewassen zijn tegen leerlingen die net een paar jaartjes ouder zijn! Dat is wel bewezen tijdens de halve finale: twee van de vier teams kwamen van deze basisschool.

Uiteindelijk streden twee teams van HV2 in de finale voor de winst waarbij team BOTJE (Anass, Noah, Saar en Esmee) het onderspit moest delven ten opzichte van team GERDA van Eva, Casper, Stijn en Mitchell.

ROER College Schöndeln heeft bij het vak O&O meerdere projecten, waaronder het maken van intelligente dronerace hindernissen voor The Drone Race Federationen en het upcyclen van tweedehands producten tot ware kunstwerken voor Emmaus Perspectief te Swalmen. Met projectonderwijs laten we leerlingen vroeg en intensief kennis maken met de kansen en mogelijkheden van technologie. Door intensieve samenwerking met bedrijven en instellingen worden projecten levensecht en vernieuwend.

IMG-5217.jpg

LEGO® Sumo Robot Challenge op ROER College Schöndeln