14 november 2023

Geschiedenis beleven: excursie naar Ieper

"Lest We Forget…

Op 11 november, als hier in het zuiden het vasteloavendsseizoen losbarst, herdenkt men in de landen om ons heen het einde van de Eerste Wereldoorlog. Reden genoeg voor het ROER College om met de derde klassen (havo en vwo) richting Ieper te trekken en te ervaren waarom dit voor onze buren zo belangrijk is. De Eerste Wereldoorlog is onderdeel van het lesprogramma in deze leerlagen en we vinden het belangrijk dat de leerlingen niet alleen uit het boek leren, maar ook ervaren wat de oorlog tot gevolg had.

Op een zeer regenachtige 10 november trok havo 3 naar België om daar wel heel erg aan den lijve te ondervinden hoe het in de natte loopgraven van Hill 60 en 62 moet zijn geweest. Daarna volgde een bezoek aan de begraafplaats Tyne Cot en de stad Ieper zelf. Een week later, op de 17e november, bezocht vwo 3 een zonovergoten Westhoek, het contrast kon niet groter zijn. Ook zij bezochten Tyne Cot, de stad Ieper, Hill 60 en het Passchendaele Memorial Museum.

Al met al een lange maar zeer leerzame dag!"

Geschiedenis beleven: excursie naar Ieper